Kenniscentrum

Optimaliseer je teamcommunicatie met Nedap Ons in de GHZ

In de zorg voor mensen met een handicap is duidelijke communicatie heel belangrijk. Dit helpt bij het regelen van de zorg en het zorgen voor de beste hulp. Er zijn veel manieren om te communiceren, van gewoon bellen tot speciale programma’s, zoals Nedap Ons.

In dit artikel verkennen we de diverse communicatiemogelijkheden binnen de GHZ. Daarbij leggen we de nadruk op hoe Nedap Ons kan worden ingezet om teamcommunicatie te optimaliseren.

Welke vormen van communicatie zijn er binnen de planning?

Telefonisch

Bellen blijft een van de meest voorkomende communicatiemiddelen binnen de gezondheidszorg. Zorgprofessionals kunnen op deze manier snel schakelen en informatie uitwisselen. Echter, telefoongesprekken kunnen beperkt zijn in termen van het vastleggen en onthouden van informatie, wat kan leiden tot verlies van belangrijke gegevens.

Sociale media

Naast telefooncommunicatie maken veel zorgteams gebruik van sociale media-platforms zoals WhatsApp. Hoewel dit handig kan zijn voor directe communicatie, is het belangrijk op te merken dat sociale media niet altijd de meest veilige optie zijn. Vooral wanneer je gesprekken voert met gevoelige medische informatie. Bovendien hebben medewerkers volgens de cao het recht om onbereikbaar te zijn buiten werktijden. Dat kan de efficiëntie van deze communicatiemethode  beperken.

De Siilo app

Een specifiek voor de gezondheidszorg ontworpen oplossing is de Siilo app. Deze app is afgestemd op de behoeften van de GHZ én biedt extra beveiliging voor gevoelige informatie.

Nedap Ons

Het softwareplatform Nedap Ons is een uitgebreid systeem dat speciaal is ontworpen voor de gezondheidszorg. Binnen Ons zijn er diverse functies die zorgteams kunnen gebruiken om hun communicatie te optimaliseren. We lichten er een paar voor je uit.

Optimaliseer je teamcommunicatie met Nedap Ons in de GHZ

Notities

Eén van de krachtige functies van Nedap Ons is het vermogen om notities te maken en te delen. Deze notities kunnen op verschillende niveaus worden ingevoerd, zoals op cliëntniveau, medewerkerniveau en zelfs op specifieke plankaartjes. Onthoudt dat dit geen kladblok is. Het is van groot belang om notities regelmatig op te ruimen en te beheren om zo het overzicht te houden.

Bovendien biedt Nedap Ons de flexibiliteit om te bepalen hoe breed notities worden gedeeld. Ze kunnen specifiek zijn voor een bepaald team of breder beschikbaar zijn voor meerdere teams. Deel als planner gemakkelijk relevante informatie met de juiste mensen.

Logboek

Stel, een medewerker meldt zich ziek en geeft aan later in de week terug te bellen. De meeste planners houden dit in hun achterhoofd. Maar wat nu als je zelf als planner uitvalt? Het vergt weliswaar wat inspanning, maar het is absoluut de moeite waard om zulke aantekeningen in het logboek te zetten. Zo kan je elkaar gemakkelijk vervangen, hoef je geen uitgebreide overdrachtsmails te typen en voorkom je dat belangrijke details verloren gaan.

Optimaliseer je teamcommunicatie met Nedap Ons in de GHZ

De verschillen tussen communicatievormen

Oude manieren van communiceren, zoals bellen en sociale media, zijn anders dan opties zoals Nedap Ons. Door bellen kan je minder goed informatie opslaan of delen, maar Nedap Ons kan dat wel veilig aan de hand van notities en logs. Dit helpt om beter samen te werken en de zorg te verbeteren.

Meer over Nedap ONS

Tijdens het webinar liet Jim aan de hand van een testomgeving in Nedap Ons je in detail zien waar je het berichtenverkeer kan vinden. Daarnaast  hoe je een cliëntnotitie kan toevoegen en hoe het logboek eruitziet. Het hele webinar terugkijken? Dat kan! Je vraagt hier de terugkijklink aan.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum