Kenniscentrum

Update: het opzetten van een flexafdeling bij Fokus

Het opzetten van een flexafdeling is een bijzondere taak die vele tijd en moeite vergt. Linda van Boekel is werkzaam als GHZ-planner bij Fokus Eindhoven/ Helmond en is momenteel bezig met de ontwikkeling van een flexafdeling. Een tijd geleden vroeger we naar haar eerste ervaringen. Inmiddels is het project in volle gang. Hoe staat het er nu voor? En wat zijn de volgende stappen? 

Meer weten over de start van dit project? Lees dan hier verder.

De flexafdeling bestaat uit flexkrachten binnen het personeelsbestand waar beroep op wordt gedaan bij openstaande zorgvraag. Om dit goed te implementeren bij Focus is er een heel nieuw platform ontworpen. Een aanvraag komt eerst bij de Fokus medewerkers binnen. Gedurende twee weken kunnen alleen zij hierop reageren. Daarna komt de aanvraag ook voor de flexers open te staan.

Flexafdeling volop in ontwikkeling

Op dit moment is de voorselectie in volle gang. De sollicitatiegesprekken vinden plaats en de eerste ‘klikgesprekken’ met de cliënten zijn gevoerd. Dit is belangrijk, want de nieuwe flexkracht moet passen binnen het concept van Fokus. Als de klik er is, dan komen de nieuwe flexkrachten bij Linda voor het inwerkproces. “Het concept wordt nu echt werkelijkheid. De eerste openstaande diensten voor juni zijn ingevuld door flexers”, vertelt Linda.

Samenwerken

Het nieuwe platform

Ook het platform waar medewerkers en flexkrachten op openstaande diensten kunnen reageren is vol in ontwikkeling. “Voor Fokus medewerkers is het wel een hele stap. Zij waren nog gewend om te werken met papieren roosters. De echte ouderwetse manier. Tegenwoordig gaat het via een app/portal. Het fijne is dat iedereen hartstikke zijn best doet, ook al vinden sommigen het lastig om hun draai te vinden in het nieuwe systeem”, aldus Linda.

Niet alles valt te voorzien

Hoewel er enorm veel zorg en aandacht is besteed bij het opzetten van de flexpool, zijn er altijd onvoorziene gevallen. “Het aanmelden van de verschillende medewerkers in de systemen is soms nog wat lastig. Daarnaast rijst nu de vraag: in hoeverre maken we de flexers bekwaam? Om ze voor alle locaties klaar te stomen is een enorme investering, maar wel een grote toevoeging voor de organisatie.”

Team

“Het leeft!”

Een nieuwe manier van diensten invullen, een nieuw platform en nieuwe gezichten. Natuurlijk brengt dit soms wat weerstand met zich mee, maar gelukkig zijn de meesten erg enthousiast. Linda: “Het leeft behoorlijk binnen de organisatie!”

“Het is nu aan ons om de flexpool zo goed mogelijk aan te vullen. De diensten die nu door de flexers zijn ingevuld zijn enkel nog vooruit. De ad hoc planning zal ook vanaf juni van start gaan. Het is en blijft een uitdaging, maar wel een hele leuke!”

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum