flexafdeling GHZ

Het opzetten van een flexafdeling in de GHZ

Om werkvraag op te vullen bij personeelstekort, wordt er zo nu en dan gebruik gemaakt van een flexpool. Een flexpool is een flexibele schil binnen het personeelsbestand waar beroep op wordt gedaan bij openstaande zorgvraag. GHZPlanner Linda van Boekel is bij haar huidige opdracht voor Fokus Eindhoven/ Helmond gevraagd om mee te helpen bij het opzetten van zo’n flexafdeling. 

We vroegen Linda naar haar taken en haar ervaringen binnen dit interessante project.   

Hoe is het idee van een flexafdeling ontstaan? 

“Fokus is samen met WIJ.ZORGEN zo’n anderhalve maand geleden begonnen met deze pilot. Door deze pilot proberen we op een goede en efficiënte manier flexers in te zetten. Om dit te realiseren is er een heel nieuw platform ontworpen. Een aanvraag komt eerst bij de Fokus medewerkers binnen. Gedurende twee weken kunnen alleen zij hierop reageren. Daarna komt de aanvraag ook voor de flexers open te staan”, vertelt Linda. 

Wat zijn jouw taken binnen dit project? 

“Ik deed al de planning van twee afdelingen. Daar komt nu dit hele project bij. Ik coördineer het project en ben daarnaast betrokken bij het voorstellen en het inwerken van de flexkrachten. Ook hou ik me bezig met het kloppend maken van de systemen. Als het uiteindelijk helemaal loopt, zal ik de openstaande diensten doorvoeren. Een heleboel werk dus! Gelukkig heb ik wat extra hulp gekregen om de afdelingsplanningen, wat uiteindelijk ook mijn taak is, rond te krijgen.”  

Hoe bevalt het project tot nu toe? 

“Sinds november ben ik werkzaam bij Fokus. Ik ken de organisatie en weet waar ik heen moet als ik ergens tegenaan loop. Dat maakt deze opdracht een stuk gemakkelijker. Het leuke binnen Fokus is dat ik echt de mogelijkheid heb om het project aan te sturen en te coördineren. Dat past bij mij. Ik vind het fijn om inbreng te hebben in de inrichting van het nieuwe platform.” 

“Bij Fokus waren ze nog niet bekend met dit systeem en met het werken met apps. Door deze pilot kan ik laten zien wat het oplevert voor zowel de medewerkers als de organisatie. Ik ben erg blij dat dit op mijn pad is gekomen, het is een erg leuke, boeiende en leerzame opdracht!” 

Wil je weten hoe het nu met het flexbureau gaat? Lees hier het vervolg op deze blog.

Meer over flexmedewerkers 

Het personeelstekort brengt, helemaal in de gehandicaptenzorg, veel onrust met zich mee. Cliënten zijn gebaat bij vaste gezichten. Maar soms is de inzet van externen onvermijdelijk. Meer lezen over het omgaan met de inzet van flexkrachten in de GHZ? Lees dan hier verder. 

Benieuwd naar hoe het met andere flexbureaus gaat? Lees dan hier het verhaal hoe Janine een flexbureau bij Zideris heeft opgezet.

Leave a comment