Kenniscentrum

Zorg op maat: succesvol plannen in de GHZ

Plannen in de gehandicaptenzorg is een avontuur. Iedere cliënt is uniek en heeft andere behoeften. Deze behoeften lopen veel verder uiteen dan in bijvoorbeeld de ouderenzorg. Daarom hanteer je in de gehandicaptenzorg een gepersonaliseerde aanpak, zelfs als planner.

Caroline ter Horst is verantwoordelijk voor het roosteren van vier gehandicaptenzorgwoningen, inclusief de dagbesteding. In dit artikel vertelt ze over het bijzondere karakter van het plannen in deze omgeving.

Unieke gehandicaptenzorg

Bij cliënten(groepen) met veel moeilijk verstaanbaar gedrag (MVG) is het belangrijk om extra voorzichtig te zijn bij het inzetten van personeel. Hierbij moet je goed kijken welke externe krachten je inzet bij deze bijzondere groep.

Caroline vertelt: “Soms kan je vrouwelijke uitzendkrachten niet inzetten bij bepaalde groepen, omdat cliënten daar moeilijk mee kunnen omgaan. In andere gevallen specifieke eisen aan uitzendkrachten. Bijvoorbeeld dat ze een cursus omgaan met agressie moeten hebben gevolgd. Hiermee zorg je ervoor dat, naast het vaste team, ook de externe kracht een stabiele factor vormt in de ondersteuning van de cliënten(groepen) met moeilijk verstaanbaar gedrag.”

Beginnende uitzendkrachten

Natuurlijk is niet iedereen gelijk een ervaren zorgmedewerker. Ook beginnende vaste krachten en uitzendkrachten worden op de groepen gezet. Caroline legt uit: “In onze instelling zie je dat medewerkers elkaar onderling veel helpen. Ze lopen van huis naar huis als er hulp nodig is. Dit bevordert niet alleen de samenwerking, maar biedt ook een goede leermogelijkheid.”

Een-op-een begeleiding

Je kan nooit specifiek alle medewerkers een-op-een op cliënten zetten, hoe graag je dat ook zou willen in de GHZ. Zeker met oog op de continuïteit. Er zijn echter cliënten die een-op-een begeleiding nodig hebben. “Omdat geen enkele zorgmedewerker 24/7 werkt, wordt er in deze gevallen vaak gewerkt met een kernteam. Een kernteam bestaat uit een klein aantal vaste medewerkers die verantwoordelijk zijn voor deze cliënt.”

 

Het ontstaan van een kernteam

Als er een kernteam moet worden samengesteld, ontvangt Caroline informatie van de locatiemanager. “De beslissing om een kernteam te vormen komt niet alleen van de locatiemanager zelf. Het is meestal gebaseerd op informatie van de betrokken zorgmedewerkers. Vervolgens overleg ik met de medewerkers. Als het nodig is, worden diensten verschoven om zo een kernteam te maken voor een specifieke cliënt.”

Het belang van communicatie in de gehandicaptenzorg

Als gedetacheerd planner weet je niet alles. En dat kan je ook niet weten, aangezien je de cliënten niet persoonlijk kent. Toch is het nodig om, samen met het team, een inschatting te maken van de benodigde zorg en welke medewerkers deze zorg kunnen bieden.

Caroline heeft wekelijks een overleg met haar locatiemanager om knelpunten te bespreken. Bovendien is er op elke woning waar Caroline plant, een roosterfunctionaris aanwezig die haar advies geeft.

Een tip is om voortdurend in overleg te blijven met degenen die verstand hebben van de zorg. “Ik ben minstens één keer per week zelf op de groep aanwezig. Dit maakt het voor medewerkers makkelijker om naar mij toe te komen en vice versa. Ik wil het contact graag laagdrempelig houden.”

Plannen in de GHZ

Voor Carolien is dit haar eerste opdracht in de gehandicaptenzorg (GHZ). Ze merkt op dat het plannen hier heel anders is dan in een verpleeghuis of thuiszorg, waar ze eerder ervaring mee had. “In de GHZ werken medewerkers echt samen. Elke woning vormt een eigen team. In het begin was het best wennen aan de manier van plannen. Het helpt dat ik in het verleden zelf GHZ-begeleider ben geweest. Hierdoor kan ik me goed in de medewerkers verplaatsen.”

Ben je benieuwd naar meer verhalen over het plannen in de GHZ? In dit artikel vertellen GHZ-planners Annelies en Cornelie meer over hun ervaringen als gedetacheerd planner.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum