Kenniscentrum

Wat zijn de competenties van een goede planner?

Als planner ben jij de spin in het web. Je moet rekening houden met het klantbelang, bedrijfsbelang en de medewerkers die er werkzaam zijn. Een goede planner bezit een aantal competenties, die ieder van onschatbare waarde zijn.

Hieronder staan ze voor je op een rijtje:

  1. Goed kunnen plannen
    Een open deur, maar zonder deze competentie is het lijstje niet compleet. Je laat niets aan het toeval over en weet precies hoe je de puzzel oplost.
  2. Overzicht houden
    Het overzicht houden op je planning is natuurlijk een must. Het zorgt ervoor dat je flexibele manier kunt schakelen en communiceren met de betrokken partijen.
  3. Communicatie kanjer
    Er zijn verschillende partijen die je te vriend moet houden. De medewerkers, leidinggevenden en klanten, ze verwachten allemaal dat jij weet wie er wanneer en waar is. Ze verwachten ook dat je rekening houdt met hun behoeften, verlangens en verwachtingen. We weten allemaal dat je niet altijd met iedereen rekening kunt houden. Goed kunnen communiceren over de keuzes die je hebt gemaakt is daarom belangrijk.
  4. Signaleren als de beste
    Je signaleert tijdig mogelijke problemen. Als je problemen aan ziet komen, kun je op tijd, zo ontspannen mogelijk, een oplossing vinden en implementeren.
  5. De oplosser
    Je signaleert de problemen niet alleen tijdig, maar lost ze ook op. Hierbij hou je rekening met de klanten, het bedrijf en de medewerkers. Je hebt niet alleen een plan A, maar ook een plan B. Zo blijft er in het bedrijf een ontspannen sfeer hangen, ook als dingen net even anders gaan dan verwacht.
  6. Iemand die van aanpakken weet
    Als planner wacht je niet af, maar weet je van aanpakken. Je neemt het heft in eigen handen en stuurt naar fijne werkdagen zonder planning-stress. Je regelt het. Als er iemand ziek is, heb jij al een andere medewerker in gedachten die de zieke op kan vangen. Je weet waar de knelpunten zitten, bedenkt hoe het beter kan en handelt daadkrachtig.
  7. Stressbestendig
    De planning heeft altijd een deadline. En dan gebeurt het nog regelmatig dat er op het laatste moment nog iets moet veranderen. Er is iemand ziek, er is verlof goedgekeurd of iemand heeft toch die vrije dag gekregen. Daar moet je stressbestendig voor zijn.
  8. Betrokken
    Om goed te kunnen plannen, is het belangrijk dat je betrokken bent bij het bedrijf waar je werkt. Je kent het soort cliënten, je kent de medewerkers en je weet waar het bedrijf voor staat. Door te weten wat er leeft bij iedere partij, kun je daar makkelijker op inspelen.
  9. Zelfstandig
    Een goede planner werkt zoveel mogelijk zelfstandig. Uiteraard neemt dit nite weg dat je altijd met vragen, problemen en voor overleg bij je collega’s terecht kunt.
  10. Een onderhandelaar
    Om een planning sluitend te krijgen, is het belangrijk om goed te kunnen onderhandelen. Heb je een planningsprobleem? Dan weet jij een medewerker over te halen om die extra shift op te pakken.

Mis jij nog een competentie die hier absoluut bij zou moeten staan? Laat het ons dan weten!

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum