Kenniscentrum

Wat doet de contractgrootte met de GHZ-planning?

De gemiddelde contractgrootte in de zorg is 24 uur. Uiteraard werkt niet iedereen binnen het team precies dit aantal uur. Er zijn medewerkers met kleinere en met grotere contracten. Wat is de invloed van de contractgrootte op de GHZ-planning? Welke medewerkers plan je als eerst in en hoe zorg je voor gelijkheid in de planning?

Alles draait om balans

Hoewel elke planner zijn voorkeur heeft wat betreft de verdeling van contracturen, is het merendeel het ermee eens dat een team met alleen contracten van 36 uur niet praktisch is. Zo’n groot contract kan veel diensten invullen én het is voor de cliënt fijn om vaste gezichten te zien. Daartegenover staat dat je als planner met grote contracten meer moeite hebt met het voldoen aan de arbeidstijdenwet. Hier komen we later in dit artikel op terug.

Kleine contracten zorgen voor flexibiliteit in het rooster. Medewerkers met een klein contract werken kortere diensten. Het is doorgaans een stuk makkelijker om deze dienst gevuld te krijgen bij uitval, dan een lange dienst.

Het liefst heb je dus een gevarieerd team, met meerdere contractgroottes. Maar hier heb je niet altijd invloed op. Heb je toch vooral te maken met kleine contracten? Overleg dan met je team om hier een flexcontract aan toe te voegen. Zo kan de medewerker zelf reageren op openstaande diensten.

De arbeidstijdenwet

Als planner ben je verantwoordelijk voor het naleven van de regels over werktijden, rusttijden, pauzes, slaap- en nachtdiensten. Zo mag een dienst niet bestaan uit meer dan 12 werkende uren. De arbeidstijdenwet schrijft bovendien voor dat voor iedere periode van 24 uur een dagelijkse minimale rusttijd vereist is van 11 aangesloten uren. Een medewerker heeft na een dienst dus recht op 11 uur rust. Het kost meer moeite om je aan al deze regels te houden met grote contracten. Start daarom met het inplannen van de grote contracten en vul de gaten met de andere beschikbare medewerkers.

Plannen

Valkuilen van kleine contracten

Om flexibiliteit te behouden in de planning gaat de voorkeur uit naar meer kleine contracten. Zo heb je meer knoppen om aan te draaien en meer poppetjes om in te zetten. Maar wist je dat medewerkers met kleine arbeidscontracten aanzienlijk hogere verzuimcijfers kennen dan hun collega’s met grotere contracten?

De oorzaak hiervan is onder meer het werken van onregelmatige, korte, gebroken diensten. Daarnaast wordt er tijdens een korte dienst veel gevraagd van een medewerker in een korte tijd. Deze ‘hyperproductiviteit’ brengt hoge werkdruk en stress met zich mee.

Wil je weten hoe je als planner jouw steentje kan bijdragen aan het werkgeluk van medewerkers en hiermee invloed kan hebben op het verzuim? In dit artikel leggen we het uit.

Zo min mogelijk onderscheid

Iedere medewerker hecht waarde aan gelijkheid. Binnen de meeste zorgorganisaties is de standaard om zo min mogelijk onderscheid te maken tussen medewerkers met een klein en met een groot contract. Zo worden ook de weekenden meestal gelijk opgedeeld. Om toch in te spelen op de contractgroottes kan je als planner de diensten naar ratio verdelen. Dit houdt in dat de medewerkers met een kleiner contract de kleinere weekenddiensten werken. Zo houd je iedereen tevreden!

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum